18 October 2006

digital effect parameters

Hier volgt een lijst met een hele hoop effectparameters. Zo gedetailleerd mogelijk, maar daarom zeker niet alles zal hier worden neergepend. Ik noteer ook de webpages die ik gelezen heb.

+ Owner's manual Roland synthesizer SH-32

+ Data list Yamaha music production synthesizer MO8

(+) Owner's manual Korg synthesizer/vocoder microKorg

+ User's manual t.c.electronic dual effects processor M ONE

+ User guide Lexicon digital effects processor PCM80 en quick reference guide

+ Manual t.c.electronic multitap rhythm delay D TWO

+ Authorized product manual Yamaha professional multi-effect processor SPX1000

REVERB

http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Reverb/
http://www.earlevel.com/Digital%20Audio/Reverb.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverb
http://www.digit-life.com/articles2/theoryofreverb/index.html

Onder reverb vallen oa:
hall, room, stage, plate reverbs, stereo reverb, gated reverb (zie gate), reverse reverb

Eerst heb je enkele early reflections die de eerste weerkaatsingen voorstellen (bv van de muren), daarna de late reflections of diffuse reflections (diffusion), die veel meer random zijn. Deze reflections beginnen na de respectievelijke predelays [ms][initial delay]. Deze predelay kan verschillend zijn links en rechts voor stereo reverbs en stelt eigenlijk kamerafmetingen voor rekening houdend met de plaats van de luisteraar. De reverberation time [ms] stelt de tijdspanne voor waarop het geluid met 60dB van zijn originele amplitude verlaagd is.
Nog parameters zijn:
reverb decay time [ms] stelt de tijdsduur voor dat de reverb te horen is na het stoppen van de input. Hoogstwaarschijnlijk bestaan analoog ook reverb attack time [ms], reverb sustain level [], reverb release time [ms]
dry/wet balance [D>W - D=W - DOf dat natte signaal enkel de reverb is of de reverb + inputsignaal weet ik niet, hangt mss af van de fabrikant.
high/low frequency damp gain [] vertelt hoe sterk het reverbsignaal is boven/onder de hieronder aangegeven frequentie. Als de gain gelijk is aan nul, krijg je de HPF/LPF cutoff frequency [Hz]. Maakt de reverb softer. Simuleert in zekere zin het materiaal dat geluiden absorbeert.
high/low frequency damp frequency [Hz]
diffusion [] ??? randomness van de late reflecties in amplitude en/of tijd ??? als deze parameter laag is, wordt het signaal discreet en lijkt het dus meer op een echo
reverb delay [ms] ???
density []
ER/reverb balance [E>R - E=R - E< R] is de verhouding tussen de early reflectionsen de reverb
ER level []
feedback level [] geeft aan hoeveel van het effectsignaal terug in de reverb gestuurd wordt
feedback high damp [] is waarschijnlijk weer op te splitsen in een gain parameter [] en een frequentie treshold parameter [Hz] waarboven het feedbacksignaal verzwakt tot gecut wordt.